Poistenie: Odstúpenie od zmluvy vs. odmietnutie plnenia – Kedy čo použiť?

Uznesenie NS SR z 29. apríla 2024, sp. zn. 2Cdo/106/2022

Prehľad právneho problému:

Poistník má povinnosť odpovedať pravdivo a úplne na všetky písomné otázky poisťovateľa pri uzatváraní zmluvy (§ 793 ods. 1 Občianskeho zákonníka). Ak túto povinnosť vedome poruší, poisťovateľ má dve hlavné sankčné možnosti podľa § 802 OZ: odstúpenie od zmluvy (ods. 1) alebo odmietnutie poistného plnenia (ods. 2).

V tomto prípade bolo sporné, či poisťovateľ môže odstúpiť od poistnej zmluvy aj po vzniku poistnej udalosti, ak zistí, že poistník porušil informačnú povinnosť.

Vysvetlenie a záver Najvyššieho súdu (NS SR):

Najvyšší súd SR prijal záver, že po vzniku poistnej udalosti poisťovateľ nemôže odstúpiť od poistnej zmluvy podľa § 802 ods. 1 Občianskeho zákonníka, ale môže, v prípade splnenia zákonných podmienok, poistné plnenie odmietnuť v zmysle § 802 ods. 2 Občianskeho zákonníka.

1. Odstúpenie pred udalosťou: Možnosť odstúpiť od zmluvy (§ 802 ods. 1 OZ) má poisťovateľ len do momentu vzniku poistnej udalosti. Odstúpenie ruší zmluvu ex tunc (od začiatku).

2. Odmietnutie plnenia po udalosti: Ak sa poisťovateľ dozvie o vedome nepravdivých alebo neúplných odpovediach, ktoré boli podstatné pre uzavretie zmluvy, a stane sa to až po poistnej udalosti, je oprávnený plnenie odmietnuť (§ 802 ods. 2 OZ). Odmietnutie plnenia má za následok zánik poistenia, ale účinky nastávajú ex nunc (odteraz, nie od začiatku).

Ustanovenia § 802 ods. 1 a ods. 2 OZ riešia právnu situáciu zániku poistenia, ale líšia sa momentom, kedy sa poisťovateľ o porušení povinnosti dozvie. Ak by poisťovateľ mohol odstúpiť od zmluvy aj po vzniku poistnej udalosti, ustanovenie § 802 ods. 2 OZ by bolo bezvýznamné.