Podmienky registrácie ochrannej známky: Kedy vaša značka získa ochranu a prečo sa vyhnúť „popisnosti“ a „zameniteľnosti“

Registrácia ochrannej známky je kľúčovým krokom pre každého podnikateľa, ktorý chce ochrániť svoju identitu a rozlíšiť svoje tovary alebo služby od konkurencie. Ochranná známka sa nadobúda zápisom a chráni vás na celom území, pre ktoré je zapísaná, a to v plnom rozsahu.

Aby však vaša značka prešla registračným procesom, musí spĺňať prísne kritériá. Ak nepôjde o označenia, ktoré môžu tvoriť ochrannú známku EÚ, príslušný úrad (napr. Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo – EUIPO) jej registráciu zamietne.

Medzi najčastejšie prekážky zápisu patria absolútne dôvody zamietnutia (ako je popisnosť alebo nedostatok rozlišovacej spôsobilosti) a relatívne dôvody zamietnutia (ako je podobnosť so staršou značkou, ktorá vedie k pravdepodobnosti zámeny).

Nižšie sa podrobne zameriame na tieto dve kľúčové podmienky, aby ste pochopili, prečo je potrebné voliť značku, ktorá je jedinečná a nepopisná.

1. Absolútny dôvod zamietnutia: Pozor na „popisnosť“ (Descriptiveness)

Jedným z hlavných dôvodov, prečo je registrácia ochrannej známky zamietnutá, je popisnosť.

Čo znamená popisnosť?

Zjednodušene povedané, ochranná známka nesmie byť tvorená výlučne označeniami alebo údajmi, ktoré slúžia v obchode na označenie druhu, kvality, množstva, zamýšľaného účelu, hodnoty, zemepisného pôvodu alebo iných vlastností tovarov alebo služieb.

Ak je označenie relevantnou verejnosťou okamžite vnímané tak, že poskytuje informácie o tovaroch alebo službách, pre ktoré sa žiada ochrana, je popisné. Takéto popisné pojmy nemôžu plniť funkciu ochrannej známky, pretože musia zostať voľné pre použitie inými obchodníkmi. Vzťah medzi pojmom a tovarom musí byť dostatočne priamy a špecifický, konkrétny a zrozumiteľný bez ďalšieho premýšľania.

Ak sa zistí, že známka je popisná, je zároveň nerozlišujúca.

Praktické príklady z praxe (Popisnosť)

Príklad zamietnutiaOdôvodnenie a vysvetlenie
TRILOBULAR (pre skrutky)Okamžite by ho profesionáli vnímali ako opis toho, že skrutka je vyrobená z troch lalokov, čo popisuje zásadnú kvalitu tovaru.
EUROHEALTH (pre poistenie)Musí byť zamietnuté pre celú kategóriu „poistenie“, nielen pre „zdravotné poistenie“, pretože opisnosť sa vzťahuje na celú širokú kategóriu, ak nebola obmedzená.
Biomild (pre jogurt)Kombinácia slov „bio“ a „mild“ (mierny/jemný) zostáva popisná, pretože len spája prvky, z ktorých každý opisuje vlastnosti tovaru (jogurt je mierny a organický) bez neobvyklých variácií.
PENTAGON (jednoduchý geometrický tvar)Ak je značka jednoduchým geometrickým tvarom, v kontexte tovaru (napr. etiketa) by bola vnímaná skôr ako funkčný alebo estetický prvok než ako označenie pôvodu.

Dôležitá výnimka: Ak bola ochranná známka pôvodne popisná alebo jej chýbala rozlišovacia spôsobilosť, môže byť predsa len zapísaná, ak získala rozlišovaciu spôsobilosť v dôsledku jej používania na trhu, pokiaľ ide o tovary alebo služby, pre ktoré sa žiada registrácia.

2. Relatívny dôvod zamietnutia: Riziko „zameniteľnosti“ (Likelihood of Confusion)

Relatívne dôvody zamietnutia sú založené na existencii starších práv iných subjektov. Vaša prihláška bude zamietnutá na základe námietok majiteľa staršej ochrannej známky, ak by používanie vašej značky viedlo u verejnosti k pravdepodobnosti zámeny.

Pravdepodobnosť zámeny je osobitnou podmienkou ochrany a jej posúdenie závisí od mnohých faktorov, ako je napríklad uznanie staršej ochrannej známky na trhu, miera podobnosti medzi známkami a miera podobnosti medzi tovarmi alebo službami.

Dve kľúčové situácie: Identita a Podobnosť

1. Dvojitá Identita (Absolute Protection):

    ◦ Ak je vaše označenie zhodné so staršou ochrannou známkou.

    ◦ A tovary alebo služby, pre ktoré sa vaša značka žiada, sú zhodné s tovarmi alebo službami, pre ktoré je staršia známka chránená.

    ◦ V takom prípade sa hovorí o „dvojitej identite“. Ochrana staršej známky je absolútna. Nie je potrebné preukazovať pravdepodobnosť zámeny – tá sa v podstate vylúčiť nedá.

2. Podobnosť a Pravdepodobnosť Zámeny:

    ◦ Ak je vaše označenie zhodné alebo podobné staršej ochrannej známke.

    ◦ A tovary alebo služby sú zhodné alebo podobné tovarom alebo službám staršej známky.

    ◦ V tomto prípade sa posudzuje pravdepodobnosť zámeny na strane verejnosti, pričom táto pravdepodobnosť zahŕňa aj pravdepodobnosť asociácie so staršou ochrannou známkou.

Ako sa posudzuje identita známok?

Známky musia byť identické vo všetkých relevantných aspektoch porovnania: vizuálne, foneticky a koncepčne. Ak sú identické len v niektorých aspektoch, ale nie vo všetkých, nie sú identické celkovo (môžu však byť podobné, a vtedy sa skúma pravdepodobnosť zámeny).

Slovné známky: Sú identické, ak sa presne zhodujú v reťazci písmen, číslic alebo iných typografických znakov, bez ohľadu na použitie malých alebo veľkých písmen.

    ◦ Príklad ne-identity: Rozdiel len v jednom písmene stačí na zistenie ne-identity (napr. „NOVALLOY“ vs. „NOVALOY“).

Slovné a figuratívne známky: Slovná známka a figuratívna známka, aj keď obe obsahujú rovnaké slovo, nebudú identické, pokiaľ nie sú rozdiely tak bezvýznamné, že by si ich priemerný spotrebiteľ nevšimol.

Ako sa posudzuje podobnosť tovarov a služieb?

Tovary a služby sa považujú za podobné na základe ich povahy, účelu, použitia a distribučných kanálov.

Príklad podobnosti: Mlieko a syr (obe v triede 29) sú síce odlišné účelom a použitím, ale podobnosť sa zakladá na zdieľaní rovnakej povahy (mliečne výrobky) a obvyklého pôvodu (mliekareň).

Príklad podobnosti: Hoci sú bicykle (trieda 12) a tašky na bicykle (trieda 12) rôzneho druhu, sú distribuované rovnakými obchodnými kanálmi, čo naznačuje silnú podobnosť.

Záver a Odporúčanie

Proces registrácie ochrannej známky je komplexný a vyžaduje dôkladné posúdenie, či vaše navrhované označenie:

1. Má dostatočnú rozlišovaciu spôsobilosť a nie je len popisom vašich tovarov/služieb.

2. Nekoliduje so žiadnymi staršími právami, čo by viedlo k pravdepodobnosti zámeny u verejnosti.

Práve vďaka týmto kritériám, ktoré chránia nielen majiteľov starších práv, ale aj spotrebiteľov pred zámenou, je mimoriadne dôležité pripraviť prihlášku profesionálne.

Naša advokátska kancelária je oprávnená konať ako váš zástupca („advokát“) pred národným Úradom priemyselného vlastníctva SR (UPV) aj pred EUIPO, a to v záležitostiach ochranných známok. Radi vám pomôžeme s výberom, rešeršou a zápisom vašej ochrannej známky tak, aby úspešne prekonala absolútne aj relatívne dôvody zamietnutia a získala požadovanú ochranu.