Pasca „Príliš Očividného“ Názvu: Prečo musí byť vaša značka jedinečná, nie len pekná

Ak plánujete registrovať ochrannú známku pre váš produkt alebo službu, musíte si uvedomiť, že názov (označenie) vašej značky sa musí v očiach verejnosti správať ako rozlišovací prvok. Musí dokázať odlíšiť vaše tovary alebo služby od tovarov a služieb iných podnikov. Ak tomu tak nie je, registrácia bude zamietnutá na základe tzv. absolútnych dôvodov zamietnutia.

Dva najčastejšie dôvody zamietnutia označenia sú popisnosť a nedostatok rozlišovacej spôsobilosti.

1. Kedy je značka „popisná“ (A prečo to úrad neschváli)?

Označenie je popisné, ak výlučne tvorí údaje, ktoré slúžia v obchode na označenie druhu, kvality, účelu, hodnoty, zemepisného pôvodu alebo iných vlastností tovarov alebo služieb.

Úrad (napr. EUIPO) musí takéto označenie zamietnuť, pretože popisné pojmy musia zostať voľne použiteľné pre všetkých obchodníkov. Ak by sme chránili napríklad slovo „Teplý“ pre čaj, nikto iný by nemohol použiť tento základný opis kvality.

Kľúčové pravidlo: Vzťah medzi označením a tovarom musí byť priamy, špecifický a zrozumiteľný bez ďalšieho premýšľania.

Praktické príklady, kedy značka neprejde:

Chváliace (laudatory) alebo funkčné termíny: Označenia, ktoré len poukazujú na konkrétnu pozitívnu kvalitu alebo funkciu tovaru/služieb, budú zamietnuté. Príklady takýchto problémových pojmov sú napríklad:

    ◦ ECO (označujúce „ekologický“).

    ◦ ULTRA (označujúce „extrémne“).

    ◦ FLEX alebo FLEXI (označujúce „flexibilný“).

    ◦ PIONEERING FOR YOU (znamenajúce „inovatívne pre vás“), pretože je to jednoduché posolstvo, ktoré by mohol použiť akýkoľvek poskytovateľ služieb, a neoznačuje pôvod.

Doménové koncovky: Pridanie technických a generických prvkov, ako je koncovka ‘.com’, k inak popisnému názvu, nespôsobí registráciu značky. Napríklad značka www.books.com je rovnako problematická pre tlačoviny, ako samotný termín books.

2. Kedy je značka „príliš jednoduchá“?

Ak je značka príliš banálna, jednoduchá alebo bežná, nemá rozlišovaciu spôsobilosť. Spotrebitelia si ju jednoducho nezapamätajú ako odkaz na jeden konkrétny komerčný pôvod.

Jednoduché tvary: Mimoriadne jednoduché grafické prvky, ako sú bežné päťuholníky (pentagons), čiary alebo obdĺžniky, nevedia sprostredkovať správu, ktorú by si spotrebitelia zapamätali.

Štylizácia textu: Ak je slovo usporiadané len vertikálne, hore nohami alebo v jednom či viacerých riadkoch, vo všeobecnosti to nestačí na udelenie minimálnej miery rozlišovacej spôsobilosti potrebnej pre zápis.

Úrad automaticky skúma absolútne dôvody zamietnutia. Ak zistí problém s popisnosťou v časti Únie, prihláška sa zamietne (pokiaľ nie je stanovené inak). Aby sa predišlo zamietnutiu a stratám času a nákladov, je kľúčové voliť si značku, ktorá nie je intuitívnym opisom tovaru, a získať odborné posúdenie už pred podaním prihlášky.

Pokiaľ nebola vaša značka spočiatku dostatočne odlišná, jediným spôsobom, ako získať ochranu, je preukázať, že získala rozlišovaciu spôsobilosť v dôsledku jej dlhodobého používania na trhu. Preukazovanie tohto stavu je však rozsiahle a drahé konanie, ktorému je lepšie sa vyhnúť.